U kotlini kroz koju protiču Kamešina, Beli i Crni Rzav, okružena opevanim planinama Šarganom, Zlatiborom i Tarom, Mokra Gora privlači sve više onih koji žele da uživaju u čarima netaknute prirode.
Turistička atrakcija u Srbiji je čuvena Šarganska osmica, koja je ovog januara proslavila veliki jubilej – 100 godina od prvog prolaska voza kroz Mokru Goru.
Svakodnevno voz “Nostalgija” prevozi goste kroz 15 kilometara nestvarne prirode, od Mokre Gore do Šargan Vitasa. S više od milion i po posjetilaca od obnove pruge do danas, nastavlja da privlači ljubitelje prirode i historije, stvarajući nezaboravna sećanja.
Povodom ovog velikog jubileja, uručene su i plakete za veliki doprinos razvoju Srbijavoza i očuvanju ovog historijskog čuda.
“Pružna trasa je jedinstvena u Evropi i u svetu po tome što je izgrađena u obliku broja osam spletom 22 tunela, više od deset mostova i vijadukata a savladana je visinska razlika od preko 300 metara. Pruga je započeta 1916. godine, kada je sagrađeno prvih 9 kilometara. Mesto do koga je došao kolosek i danas nosi naziv Deveti kilometar”, ističe za Regionalnu informativnu novinsku agenciju RINA Aleksandra Milutinović, upravnica Šarganske osmice.

Pruga je završena 1925. godine. Podatak da je kralj Aleksandar davao jedan gram zlata za jedan kilogram iskopanog kamena u tunelu, samo potvrđuje koliko je izgradnja tada najveće osmice od čelika u svijetu bila zahtevan posao. U izgradnji pojedinih deonica učestvovalo je od dve do pet hiljada ljudi, a samo Mokra Gora je dala preko 500 željezničara, a moramo napomenuti da je u to doba biti željezničar predstavljalo veliku čast i ponos.
Pruga je preporodila selo jer ga je povezala sa drugim delovima tadašnje Jugoslavije. Zato i ne čudi što su žene iz Mokre Gore 1974. godine stavile crne marame u znak žalosti što voz “Ćira” odlazi jer je ukidanjem pruge mokrogorski kraj opet zamro.
“Trebalo je da prođe četvrt veka da bi se obistinilo čuveno proročanstvo Mitra Tarabića. Prvog septembra 2003. godine je obnovljena trasa u dužini od oko 15,5 kilometara zahvaljujući grupi entuzijasta koji su pokrenuli inicijativu za obnovu. Ogroman trud i rad je bio potreban da se sve ovo podigne, jer je sve bilo potpuno devastirano, pruga je bila predata opštinama bez ikakvih nadoknada a šine su pretvorene u staro gvožđe”, objašnjava Aleksandra Milutinović.
Negde oko 80.000 turista, što domaćih, što iz Kine, Slovenije, Nemačke, Austrije, ljubitelja pruga uzanog koloseka iz cijelog svijeta, godišnje se preveze “Nostalgijom”, što je impozantan broja ako se ima u vidu da je kapacitet voza svega 150 putnika.
Duž cijele ove trase izgrađeni su smještajni i ugostiteljski kapaciteti, sagrađene su stanice koje su bile ruinirane i devastirane i pretvorene u ljepe stanične zgrade i ugostiteljske objekte.
Ali ne privlači turiste samo Šarganska osmica. Brojni su vidikovci uz prugu sa kojih se pruža neverovatan pogled na prekrasnu prirodu Kršanje. Postoji Ludi kamen i, ukoliko na njega stanete, veruje se da ćete naći muža. Ovde je i lekoviti izvor Bela voda.
Izvor: b92.net